TUŽNA PRIČA

Датум објављивања: 31.05.2015   9:59 PM


Malo ko zna priču o parobrodu „Dragor“, pokušaćemo bar deo da vam predočimo. Parobrod „Dragor“ u Beograd je doplovio 1928 godine i dodeljen je u sastav obnovljene flote Kraljevine Jugoslavije. Postoji priča da je parobrod „Dragor“ došao u posed porodice Karađorđević kao miraz rumunske princeze Marije. Ima i podatak da je parobrod plaćen, u to vreme, 1,5 miliona maraka u zlatu (pokušaćemo u narednom periodu da saznamo pravi podatak i o tome vas obavestimo). Mnoge poznate ličnosti tog doba su plovili Dunavom, na parobrodu „Dragor“. Parobrod „Dragor“ imao je 700 kvadrata, 2 apartmana (u jedan od apartmana je boravio Nj.K.V. Aleksandar Karađorđević, a u drugom Nj.K.V. Marija Karađorđević), tri salona, radna soba, osamnaest dvokrevetnih soba, paluba za šetnju. U prostorijama parobroda bio je parket od tikovine, unutrašnjost salona i soba krasila je orahovina sa duborezom. U posedu porodice Karađorđević parobrod „Dragor“ bio je do 1941. godine kada je prebačen u novosadsku rečnu flotilu. Za vreme II svetskog rata parobrod je bio u Hrvatskoj, zatim nakon izvesnog vremena vraćen u Beograd, a potom poklonjen bugarskom caru Borisu. Po završetku II svetskog rata parobrod „Dragor“ vraćen je u Srbiju.


Parobrod „Dragor“ obnovljen je 1951. godine i tada menja naziv u „Krajina“, a parobrod koristi Josip Broz Tito i njegova supruga Jovanka Broz.VP 2827 dobija na korišćenje parobrod „Krajina“zbog skupog održavanja isti propada i u jednom trenutku prelazi u ruke zlatare Majdanpek. „Mag intertrejd“ postaje vlasnik 1998. godine. Parobrod „Krajina“ je potpuno uništen u požaru 03.01.2007. godine.


Oronuo i uništen trup parobroda „Krajina“ leži, polu potopljen i nasukan, na desnoj obali reke Save u visini 02+100 Km, u neposrednoj blizini mosta „Gazela“. Kako da pokušava da nam kaže svoju tragičnu priču i skrene pažnju na sebe. Možda neko pročita ovu kratku priču i sažali se na parobrod „Krajina“, naravno onaj ko bi obnovio imao bi pravo da mu da i novo ime. Nadam se da naše brodarstvo neće završiti kao ovaj parobrod. Bez istorije našeg brodarstva nema ni budućnosti.



 Osnovni tehnički podaci:

    Napravljen od gvožđa (trup) i drveta (nadgradnja)
    Dimenzije: dužina 56.82 m; ukupna širina broda 12.30 m; bočna visina 2.73 m;
    Gaz broda 1,70 m
    Deplasman – puni 344.022 tone.

 tekst priredio

 mr Vladica Zdravković