„Rečni vukovi” – prva pomoć na Savi i Dunavu

Датум објављивања: 13.04.2016   11:31 PM


Beogradska rečna policija brine o priobalju i plovnom putu u devet prestoničkih opština i pet gradova. – Njihova baza uskoro se seli sa lokacije ispod Brankovog mosta

Iz nabujale matice izvlače splavove i „izgubljene” barže, hvataju švercere nafte po rečnim rukavcima, spasavaju ljude rešene da okončaju život skokom s mosta, ali i one koji se nađu u čamcima kada su talasi viši od metra... To je rečna policija.

Brinu o 85 kilometara toka Dunava, 65 kilometara reke Save i 226 kilometara priobalja u pet gradova i devet beogradskih opština.

 

 

Pod našom nadzorom su akvatoriji Save i Dunava u Šapcu, Sremskoj Mitrovici, Zrenjaninu, Pančevu i Smederevu, a od prestoničkih opština Obrenovac, Čukarica, Novi Beograd, Surčin, Savski venac, Stari grad, Zemun, Palilula i Grocka – kaže Milan Peković, komandir policijske ispostave za bezbednost na rekama PU Beograd.

U sve akcije rečni policajci kreću ispod Brankovog mosta. Uskoro, kažu, ovo više neće biti njihova baza jer će ona zbog radova u ovoj zoni grada biti izmeštena. U opciji su ili prostor ušća Save u Dunav ili lokacija kod Beogradskog sajma.

Rečna policija je, izgleda, univerzalna služba na reci, jer njeni pripadnici priskaču u pomoć u svim situacijama, čim je neko ugrožen, pa čak i kad im to nije u nadležnosti.

Pre nekoliko dana uspeli su da splav koji se otkačio kod Ade Međice i krenuo plovnim putem izvuku na obalu. Borba sa drvenom skalamerijom čija je sajla zapinjala za sve što joj se nalazilo na putu i kao u viru vrtela i posadu i čamce trajala je četiri sata.

– Izvlačenje splavova po zakonu o lukama ne pripada nama. Ali kada nas ljudi pozovu, ne gubimo vreme na utvrđivanje nadležnosti jer je reč o međunarodnom plovnom putu na kom ima dosta barži, brodova i ribara, a svaki nekontrolisani objekat predstavlja opasnost – objašnjava Peković.

Za ovu vrstu poslova prestonici je neophodan remorker, brod koji gura i vuče plovne objekte, a koji nemamo. Deo te funkcije dugo godina obavljala je „Topčiderka”, ali je to ipak relativno spor brod koji i nije namenjen za ovu vrstu posla, kažu upućeni.

– Veliki broj naših intervencija vezan je, nažalost, i za pokušaje samoubistava skokovima u reku. Najviše ih imamo ispod Brankovog mosta i „Pančevca”. Ređe su situacije kada moramo da reagujemo kod Tramvajskog mosta, „Gazele”, Mosta na Adi i Pupinovog mosta. Spasavanje iz Save mnogo je lakše od spasavanja iz Dunava. Ekipe u otvorenom gumenom čamcu brže stižu kod Brankovog mosta i reaguju odmah. Dunav je i mnogo opasnija reka – objašnjava Peković.

Rečni policajci godinama su angažovani na sprečavanju šverca.

– Ova vrsta krivičnih dela je u opadanju, naročito kada je reč o švercu cigareta. Šverc nafte je zastupljeniji, i to na Dunavu – kod Banovaca i iznad Smedereva. U toku prošle godine imali smo nekoliko većih zaplena. U jednoj od njih pronašli smo takozvanu tankericu, čamac sa dvostrukim dnom, u kojoj se nalazila tona nafte. Osim nafte, naše ekipe su u priobalju u naselju Vrbovsko otkrile i veliko polje marihuane, gde su pronašle oko 165 kilograma sirovog opijata – napominje Peković.

Uskoro će pripadnici rečne policije imati i više posla jer kreće sezona vožnje gliserima.

– April, maj, jun, jul i avgust su udarni meseci kada je reč o vožnji glisera. Mnogi od vlasnika ovih plovila „zaboravljaju” da je vodeni put između ušća reka i Ade Međice zabranjen za glisiranje. U ovom delu nalazi se i veliki broj plovila, splavova, tako da talasi koji gliseri prave mogu da oštete vezove i sajle, a neretko i da prevrnu čamac. Zbog toga ćemo pojačati kontrolu na ovom delu puta – ističe komandir.

Iz vode izvukli psa Zagija

Pripadnici rečne policije ne spasavaju samo ljude. Prošle godine u maju iz rečne matice kod Ade Huje izvukli su psa Zagija. On je u Dunav upao jureći ptice. Patrolu je pozvao uplašeni vlasnik, a momci su Zagija izvukli iz vode u poslednjem trenutku jer već bio vidno iscrpljen.

„Heroj” spasao više od sto ljudi

Ponos rečne policije su patrolni čamac „Vuk” i gumeni čamac koji policajci iz milošte zovu „Čamac heroj”.„Vuk” je specijalno plovilo domaće proizvodnje koje sa punim rezervoarom bez prestanka može da plovi od Bezdana do Prahova. Sa opremom i ljudstvom težak je oko osam tona, a talasi od metar za njega su „mačji kašalj”. Ima dva „volvo penta” motora po 225 konjskih snaga, kompletnu navigacionu opremu, pa može da se koristi i kada je magla gusta kao testo.„Čamac heroj” zaslužan je što je iz reka spaseno više od sto ljudskih života.– Ima „jamaha” motor koji je odličan. Čak su Japanci zainteresovani da nam daju nov motor, a da ovaj koji je prešao ogromnu kilometražu u ekstremnim uslovima uzmu i ispitaju – kaže Milan Peković

 

Tekst objavljen u Politici - Autor: Branka Vasiljević - subota, 02.04.2016

Tekst na sajtu Politike mozete videti OVDE.